Home ReisverhalenBritse Eilanden Schotland voorjaar 2012

Schotland voorjaar 2012

door Chris

Woeahhh, midges!

Chris: Na het leuke pontje vanaf Skye, zien we op het vasteland van Schotland veel campers op het strand staan. Het is hier heel rustig en relaxed. In een klein winkeltje kunnen we toch nog onze biertjes kopen, al blijkt één beschimmeld! We bekijken twee bijzondere broches, woningen uit de ijzertijd.

Een plak aarde van zo’n 30 cm dik en metershoog staat rechtop, er zijn zo’n 7 of 8 bomen tegelijk omgewaaid, heel apart om te zien.
We rijden helemaal naar Arnisdale waar we meeuwen oud brood voeren, we hebben wat opgespaard want Ton wil weten tot hoever zo’n schrokop gaat. De kraaien weten er ook wel raad mee, we zien een kraai met twee boterhammen tegelijk in zijn snavel wegvliegen, echt hoog komt hij uiteraard niet.

Op de terugweg (’t loopt dood) zien we nog een lichtbruine marter de weg over steken. We bekijken ergens een camping maar die heeft geen sanitaire voorzieningen, maar tenten en alles is welkom, staat er op een bord. Het geld wordt ’s avonds opgehaald. Tsja, vrij kamperen kunnen we zelf wel.

Na een mooie afdaling komen we in Shiel Bridge waar volgens onze kaart ook een camping is. Uiteindelijk vinden we bij een benzinepomp een onopvallende, rustige camping aan een leuk beekje.

We betalen bij de benzinepomp (£16,50, elektriciteit mag je nemen) en als we buiten gaan zitten, hebben we al snel extreem last van midges, ik doe iets met de laptop wat drie keer mislukt, Ton laat zijn iPad vallen (dikke ster in het scherm), we smeren ons in met anti-midge-troep en zijn helemaal plakkerig, we spuiten ons busje vol en alles wordt daardoor gevlekt, zelfs de letters op onze draadloze internetverbinding zijn niet meer te lezen, kortom, het gaat heel erg lekker.

Wanhoop

Als we niet zo wanhopig werden van die beestjes tenminste. Dat spuitspul werkt hooguit 10 minuten. Zo nu en dan doen we wanhopig een rondje al wapperend rond het busje, de beestjes zijn namelijk niet zo snel. Maar als je gaat zitten heb je al gauw een grote kegel om je hoofd. Onze traditionele pechdag dus! Bijna elke reis heb je wel zo’n dag. We gaan maar douchen en in het busje liggen. Oh, ja, een flesje bier kiepert om en Ton heeft geen water in de douche. Hoort allemaal bij de pechdag, dus doen we ook niet moeilijk over.

31 mei
Tegen de ochtend is het hardnekkig gaan regenen. Ik loop naar het toiletgebouw in de motregen en verkeer in de veronderstelling dat midges niet tegen regen kunnen. Onze Duitse buurvrouw (met een eng zwart midge-net voor haar gezicht) helpt me uit deze droom en inderdaad als ik later stil sta om onder de klep koffie te maken, vliegen er alweer honderden midges op onze heerlijke slaapgeur af. Ik roep dus paniekerig tegen Ton dat dit dus echt niet gaat lukken zo. Hij kleedt zich snel aan, tanden poetsen, elektrisch naar binnen en weg!

Binnen een half uur vinden we al een ontbijtplek, full Scottish, please! De ober vertelt dat het vandaag heel erg is voor wat betreft de midges en ze zijn ook zo klein, ze komen door alle kieren binnen. Volgens de site van de midge-verwachting is het nu graad 2 (op een schaal van 1 tot 5) in dit gebied, maar ze lopen duidelijk achter. Overigens als je deze site een beetje bijhoudt blijkt dat deze omgeving het meest extreem is.

Thee met scones bij de sluizen van Neptunus

In Ford William bekijken we in de stromende regen, onder onze Engelse pluutjes, de Staircases of Neptunus: een flink aantal sluizen.

Dan een lekkere pot thee met scones in het naastgelegen restaurant, waar net ook de moeders van de recentste babygroep binnen druppelen. Hier beslissen we om het schiereiland Ardnamurchan en het eiland Mull over te slaan, vanwege die piepkleine rotbeestjes, en verder zien we wel.

Alweer halverwege Glasgow, in Crianlarich, eten we in een restaurant waar net twee busladingen Fransen met hun toetje bezig zijn. De bediening kan dus nu verder alleen soep en/of sandwiches serveren. De soep blijkt erwtensoep. Enfin, we kunnen er weer even tegen.

Dan weer een beslismoment: zoeken we voor of na Glasgow een camping? Een camping aan een meer is alleen voor members en verder zien we geen campings meer, dus toch maar door Glasgow. Al snel komen we op de M74 en kiezen voor “the South”. Bij Abington eraf voor een ooit door Chris gespotte camping. Het is een heel rustige camping en het allerbelangrijkste: er zijn GEEN midges, want het waait en af en toe schijnt de zon zelfs.

De camping is zeer goedkoop (£6 voor een plek zonder elektrisch) en gelegen in een glooiend kaal dal, waar een riviertje doorheen meandert en waar korhoenders lopen.

Bank Holidays

1 juni
Alweer vroeg op pad en we rijden het dal verder in naar het zuidwesten, langs leuke dorpjes en stadjes. In de buurt van de stuwdam van Loch Doon doen we een aardige wandeling langs een snelstromend riviertje.

Langs het Loch Doon staan veel wildkampeerders en ook enkele bordjes waar het niet mag. Ongeveer aan het eind van dit loch, begint de “Carrick Forrest Road” We gooien £2 in een kapot betaalapparaat en mogen deze onverharde weg rijden, het uitzicht bestaat uit bomen, omgehakte bomen en bosmeertjes. Langs witte weggetjes stippelt Ton nu een route uit naar Maybole waar we barmeals verorberen terwijl we naar de paardenrennen op de flatscreen kijken.

Bij Culzean Castle moet een leuke camping zijn, we kunnen slechts één nacht blijven want morgen is alles volgeboekt vanwege de komende Bank Holidays, bovendien kost deze camping £30! Een andere camping vlakbij kost £20, maar ook daar kunnen we slechts één nacht blijven. Op de saaie maar zeer goed verzorgde familiecamping ruiken we om 18 uur de eerste barbecueluchtjes.

En ’s avonds genieten we echt van alle spelende kinderen die met een paar ouders op het grote veld voetballen, de kleintjes rennen er tussen door. We krijgen zelfs nog bloemetjes van twee kleine meisjes, die nog in de fase zijn dat een hellinkje op en af lopen al een heel avontuur is.

2 juni
We zijn pas om 9 uur wakker, zo’n overbevolkte Britse camping veroorzaakt immers nauwelijks geluid! Mensen leggen bijvoorbeeld heel stilletjes glas in een glasbak.

Auto poets service in Ayr

We willen vandaag in Ayr gaan shoppen, de tijd doden tot zondag want dan zijn er in deze buurt Highland Games! Via de “electric brae” (het lijkt inderdaad of je omhoog gaat, maar je gaat naar beneden) en Dunure aan zee, komen we in Ayr, waar we de bus in een parkeergarage zetten. Daar is een autowasservice: een meisje zit op haar knieën geconcentreerd een auto te poetsen en is helemaal enthousiast als ze ons busje ook mag doen! Het kost slechts £10 en we willen ook graag het dak gepoetst, want daar zitten allemaal zwarte vlekjes, hars? Ze heet Juuky en het is een schatje, ze vertelt dat we ook fooi mogen geven en hoe we haar kunnen vinden als we over een uur of drie weer terug komen.

In Ayr kopen we wat kleding en wat cadeautjes, lunchen ergens uitgebreid en zien nog een rare man met een aap:

Als we £20 aan Juuky geven, gaat ze ons zelfs zoenen en knuffelen, wat een leuke meid!

Vrij kamperen aan de Carrick Forrest Road

We rijden via (andere) witte en gele weggetjes weer naar Loch Doon, maar onze beoogde vrijkampeerplek is helaas bezet door padvinders. Langs de Carrick Forrest Road vinden we al gauw een mooie plek aan een meer en we gaan op een mooi zandstrandje zitten.

Er zijn mooie wandelingen te maken hier.

3 juni
Als we vertrekken zien we nog veel meer tenten op mooie plekken. We hebben echt de mooiste plek gekozen die nog vrij was! Op het asfalt zien we twee Ierse jongens die hulp vragen omdat hun accu leeg is, de radio heeft de hele nacht aangestaan.

De route naar Girvan, dat aan de kust ligt ten zuiden van Ayr, is erg mooi, reetjes en hazen schieten weg. En in Barr eten we een boterham bij de openbare toiletten waar een aandoenlijke tekening hangt van alle feestelijkheden die vandaag in dit kleine dorp (van zo’n 20 huizen?) gaan plaats vinden. Men is druk bezig alles op te bouwen.

En dan nu naar een authentieke “gathering”, oftewel “Highland Games” zoals wij dat noemen, in Girvan. Lees verder op pagina 11.

Dit vind je misschien ook leuk