Albanië 2010

door Chris

Pittoresk Valbona

Chris: Het is wat regenachtig en we rijden vlot naar Bajram Curri. Hier wil onze reisgenoot even wat kopen en een internetcafé bezoeken om haar vriendje te mailen.

Ton: Ik blijf in de auto en zie alles gebeuren: Chris gaat in winkeltje links bier kopen. Nathaël vraagt aan een jongen de weg naar een internetcafé. Ze verdwijnen de linker zijstraat in. Chris bergt het bier op en vraagt in de winkel rechts waar je brood kan kopen. De jongen is terug en wordt onmiddellijk gevraagd om haar de weg te wijzen. “Zucht, alweer één”. Ze lopen dezelfde straat in. Van recht voor mij komt een koe aanlopen, bij het kruispunt claxoneert zij met een luide BOEHH en loopt rustig door, auto’s stoppen. Ik zie een flits: Chris maakt een foto van de koe terwijl ze achter de jongen aanloopt.

Nathaël komt terug en gaat naar de winkel links, even later wijst een vrouw haar de weg naar de bakker, waar Chris net vandaan komt. Rechts staat een auto die uien te koop aanbiedt, met steekkarretjes worden ze weggebracht. Chris en Nathaël zijn terug met bruin brood (buke te zëzë) en een soort gierstbrood. We verlaten het drukke, gezellige centrum van Bajram Curri.

Chris: De weg in de Valbona-vallei is erg breed maar nog net niet geasfalteerd. Na een plaspauze zien we verschillende koeienherders huiswaarts keren en een bruidsstoet van auto’s. Een man langs de kant van de weg beduidt ons te stoppen en we krijgen een handvol walnoten, erg bitter van smaak, maar zoooo vriendelijk.

Vlak voor Valbona zien we links hotel/camping Rilindja liggen in het bos, iets verder is het toegangsweggetje naar James lake, ook links, er staat een bordje. Dan links een guesthouse na 450 meter. Langs de weg kleumt een groepje wegwerkers bij een vuurtje.

Afscheid van Nathaël

Dan komen we bij een oud vervallen hotel, volgens Nathaël uit de communistische tijd. Dan rechts een camping, die bestaat uit een bordje met “camping” erop, een grasveldje en een barretje.

Nog verder, na drie in aanbouw zijnde chalets, rijden we rechts de rivierbedding in naar een hotel. Het ziet er wat goedkoper uit dan Rilindja en Nathaël gaat vragen wat het kost. Er zijn twee grote kamers met veel stapelbedden. Ze besluit eerst verder te kijken.

Terug bij camping Perparimi vragen we wat het kost: niks, kamperen in de tuin is gratis en voor Nathaël kan een kamer gerealiseerd worden in het huis van één van de aanwezige mannen. Ze loopt met hem mee. Wij gaan op het overdekte terrasje zitten in de druilerige kou met een biertje. We bedenken dat we nog wel even naar James Lake kunnen gaan om warm te worden. Bovendien zijn we natuurlijk niet gebonden aan deze “camping”, we kunnen ook iets anders gaan zoeken. Nathaël komt terug en vertelt dat de kamer okee is, in een huis met een vrouw en drie kinderen. Eigenlijk is het de kamer van de kinderen.

James lake

We nemen afscheid en vertrekken naar het meer, het is een korte wandeling, zeker als je het in één keer goed doet. Per abuis lopen we eerst de afslag naar links beneden voorbij en komen bij een verlaten huis met daarachter een stil kerkhof. We bereiken in de regen toch nog het meer, in de zon is het vast nog mooier.

De wegwerkers vinden het om 18.00 op deze zondag wel genoeg en het wordt stil in de vallei. Nog verder terug en een paar kilometer voorbij Rilindja zien we een mooie overnachtingsplek met een badderplek in de beek voor morgenochtend. Het is bijna donker, er hangen donkere wolken voor de bergen en na een warme borrel gaan we slapen.

Hoogtepunt van de dag: het inladen van de veerboot. Dieptepunt van de dag: biertje in de kou. 53 kilometer gereden

13 september
Wauw, wat een mooi uitzicht!!! De lucht is blauw en de bergpieken zijn schitterend, na een koude nacht wordt alles nu snel warm. We knippen elkaars haren en badderen in de ijskoude beek.

Om 11.30 vinden we het tijd om weer eens verder te kijken. Of zullen we nog even terug naar Valbona? Met dit weer is het veel mooier! We rijden weer langs de wegwerkers en bij het vervallen hotel stoppen we voor foto’s. We menen zelfs nog een plek met sneeuw of ijs te zien op een noordelijk helling.

De wegwerkers hebben pauze, het is 12.00, en na 10 km zijn we weer ter hoogte van de overnachting. In de zon is de route nog veel leuker, we stoppen om de haverklap voor leuke kiekjes.

Een lesje Engels

In Dragobi weer een ingenieus waterirrigatiesysteem. Bij de school is het net speelkwartier en de kinderen rennen op ons af, er ontstaat een leuk gesprekje in het Engels. De juf kijkt zuur en wil de kinderen tot de orde roepen maar als ze slim is plakt ze er straks een lesje aan vast: “wat vroegen ze en wat zeiden jullie terug?”

Een smal stuk van de kloof moet aan de andere kant van het water worden overbrugd. In het gezellige Bajram Curri doen we boodschappen, er lopen veel scholieren rond. De Engels sprekende bakker in het achterafstraatje herkent me, een bruin brood kost 20 lek (15 eurocent!), bij het kopen van fruit in een andere winkel merken we dat de muntjes in onze portemonnee eigenlijk net niet voldoende zijn, maar een briefje accepteren ze niet.

In een gaswinkel hebben ze geen vulling voor ons campinggasje. Op de drukke straat staat een mercedes met een afgebroken voorwiel, het is net gebeurd en de auto staat in de weg. De bestuurder geeft een enorme stoot gas en rakelings langs ons busje bereikt hij slippend een parkeerplek, een grillige zwarte streep op het wegdek achterlatend.

Dan verlaten we de stad langs een enorm oorlogsstandbeeld en een mooie rivier met jolig op elkaar gestapelde bunkerdeksels. Waar we nu omhoog de bergen in gaan, zien we vanuit Fierzë de boot van gisteren weer liggen. Onder deels bewoonde oude kazernes is een restaurantje met mooi uitzicht, het heet “Fredi” en er ligt een grote bos uien onder het uithangbord.

We eten vis en varkensvlees met allerlei dingetjes erbij. Alweer een vriendelijke meneer die graag helpt met vertalen
Langs een enorme stuwdam kronkelen we omhoog, een steile, tamelijk smalle asfaltweg met vangrail. Het uitzicht is grandioos, al is het wat heiig.

Lees maar verder op pagina 8.

Dit vind je misschien ook leuk