Home Routes4WD-routes Een vreemde hobby

Een vreemde hobby

door Chris

Tsja, hoe leg ik dit uit? We hebben een vreemde hobby. We houden van het rijden van ruige 4WD-routes met ons Toyota-busje, maar als de weg HEEL erg slecht is, soms toch ook weer niet. Verder houden we van Albanië en juichen alle ontwikkelingen toe, ondanks dat heel langzaam de authenticiteit verloren gaat. De gastvrijheid niet. En als laatste houden we van wegwerkzaamheden, super interessant: Waar begin je? Wie doet wat en wanneer? Hoe zorg je voor de doorstroming van het verkeer intussen? Enzovoorts. Dus.

Een nieuwe weg

Men is bezig een weg aan te leggen parallel aan en hemelsbreed op pakweg zo’n 10 kilometer ten westen van het Ohridmeer. Deze weg (tweebaans, vierbaans? ik kan er niets over vinden) loopt in een dal langs dorpen met namen als Vërri, Kriçkovë, Trebinjë, Kalivaç, Dardhas, alvorens je via de grote weg (de SH3) weer naar Pogradec kunt afdalen. We besluiten het oorspronkelijke pad te nemen van pakweg zo’n 30 kilometer makadam om te kijken hoe het met de werkzaamheden staat.

De route

Na de afdaling van de Qafë Thanë pas, slaan we in het dorp Urakë op de vlakte linksaf. Na negen kilometer asfalt slaan we bij Golik i Poshtëm weer af naar links, na 1 kilometer is rechts een Byzantijnse brug: de Ura e Golikut:

Daarna blijft de gravelweg ook best goed. We zien vele viaducten in aanbouw.

Aan de overkant van de vallei zien we vruchtbare akkers rondom de dorpen liggen.

We zien stukken die nog lang niet af zijn, maar het geeft wel een beeld hoe de weg veel korter gaat worden.

We rijden op de oude weg, die best goed blijft. Een paar keer vragen we of de route helemaal naar Pogradec gaat. De laatste keer aan een ingenieur, hij legt uit dat het nog wel meer dan 20 kilometer is en dat de werkzaamheden voor omleidingen kunnen zorgen, maar dat zien jullie dan wel. Op een smal stuk komen we een vrachtwagen tegen! We moeten een flink stuk terug, oei!

De weg wordt er niet beter op, maar na Trebinjë mogen we ineens een stuk over de nieuwe weg!

Dan gaat de nieuwe weg verder het dal in en moeten wij omhoog langs de bergwand.

Wat een vreemde hobby!

Volgens een bord zijn de werkzaamheden begonnen in juni 2015 en zou het 51 maanden later klaar moeten zijn. Laat het nou net september 2019 zijn! Precies 51 maanden! Maar het is nog lang niet af. De weg is een onderdeel van een langer traject van Tirana naar Korçë.

We komen op een driesprong, ongeveer boven de tunnel die men hier aanlegt. Achteraf hadden we hier misschien scherp linksaf moeten slaan, die weg komt na wat haarspeldjes bij Vërdovë Pogradec al binnen. Want het stuk dat nu volgt is erg slecht. Wat we wel nog zien is de nieuwe weg die uit de tunnel komt, nadat we nog een kilometer of vier door een stille en beboste vallei zijn gehobbeld.

We ronden weer een bergkam en de weg wordt erg slecht, allemaal losse keien!

En dan zien we beneden in het dal de eerste bunkers en boerderijen alweer verschijnen. Niet dat de weg dan ineens heel goed is: meer gat dan asfalt. Maar al gauw wordt het mooi asfalt en vinden we een winkeltje waar een man achter de toonbank gaat pakken wat je vraagt. Zo ging dat vroeger bij ons in de dorpswinkel ook. De stroom is uitgevallen. Er zitten een paar rokende mannen aan een tafeltje naast de toonbank. In Pogradec gaan we tanken en we kunnen daar ook de auto wassen, inclusief de hoes voor de fietsen, heel erg nodig. Het begint te stortregenen en we besluiten naar camping Peshku te gaan. Hier zijn we al eerder geweest.

De historieknop van google earth

Voor andere liefhebbers: als je historieknop van google earth gebruikt, kun je de wegwerkzaamheden een beetje volgen: eerst is er niks, dan ontstaan er hulpweggetjes en begint de route van de nieuwe brede weg zich af te tekenen.

Heb je ook een vreemde hobby? Reageer maar als je zin hebt.

 

Dit vind je misschien ook leuk

Schrijf een reactie