Home ReisverhalenFrankrijk Zwemparadijs Corsica 2014

Zwemparadijs Corsica 2014

door Chris
Zwemparadijs Corsica

Na een  mooie Alpenroute schepen we in Livorno in en rijden langs de oostkust van ons lievelingseiland, zwemparadijs Corsica naar het zuiden. Ook het binnenland van het mooie zuiden bezoeken we en na een laatste zwempartij in één van de mooiste rivieren van Corsica moeten we weer op Bastia aan.

18 juni
Chris: Net over de grens van Duitsland horen we iets over een heftige file verderop en aangezien we hard gewerkt hebben vandaag en het erg mooi weer is…. We vinden een camping in Brühl, een vrij aardige camping voor een Duitse camping. We worden op een soort parkeerpleintje neergezet, waar het lekker rustig is. Een groot voordeel van een vakantie in juni, is dat de zon ’s avonds zo lekker lang schijnt. ’s Avonds lopen we langs het zwemmeer en ook daar kun je leuk staan.

19 juni
Een Duitse caravan met drie honden staat vlak achter ons geparkeerd, die hebben we niet eens meer horen komen gisteravond. Als ze mij met een gaspitje zien lopen, bieden ze ons meteen koffie aan, heel vriendelijk!
Rond 10.00 rijden we alweer op de snelweg richting Koblenz.

Zwitserland

De reis gaat voorspoedig en in het Zwitserse Meiringen maken we een keus uit de verschillende campings. Camping Balmweid is, op de prijs na, een leuke camping, gelegen tegen een rotswand met een waterval. We horen klingelende koeienbellen, dit geluid klinkt in de bergen altijd mooier.

We lopen naar het centrum van het stadje, best een eind nog, en ondertussen motregent het. In een cafeetje met een groot televisiescherm strijken we neer, want de wedstrijd Engeland – Uraquay begint zo. Het WK in Brazilië is in volle gang en heet hier WM: Weltmeisterschaft. Engeland verliest en ligt er hoogstwaarschijnlijk uit.

20 juni
Onze Britse buren hebben oranje kleren aan, teleurgesteld over hun verlies zijn ze nu oranjefans geworden? We gaan de Aareslucht bekijken, een prachtig natuurfenomeen!

Dan met een tandradbaantje naar een waterval, waar Sherlock Holmes ooit vanaf zou zijn gesprongen.
Op de Grimselpas komt het smeltwater overal naar beneden, het is hier prachtig en dat vinden vele motorrijders ook.

Rustzoekers gaan naar Oberwald

We hebben vandaag alweer 40 kilometer gereden, in het dorp Oberwald zien we een campingbordje. We installeren ons en kunnen ons ’s avonds om 18.30 melden bij de receptie. Alweer veel in oranje geklede mensen hier, dit heeft niets met het WK te maken, maar met een christelijk kamp voor “behinderten”. Volgens de campingbaas kun je door het bos naar het dorpje lopen, het is ongeveer 1 kilometer.

Zwitserland voetbalt vanavond, dus dat zal een happening worden! In het dorp is alles uitgestorven, volgens Ton omdat iedereen al voor de buis zit. Met heel veel moeite vinden we aan de andere kant van het dorp een uitgestorven stationnetje met een verlaten buffet, waar een televisie is. Wat nou feestavond? Om 20.00 sluit dan ook nog het buffet maar volgens de aardige serveerster zijn er vele t.v.’s in het dorp. We lopen alle hotels af, waar men ons telkens verbaasd vertelt dat de mensen toch een t.v. op hun hotelkamer hebben! Dus Oberwald is een fantastische plaats voor rustzoekers: er is niets te doen!

Nufenenpas

21 juni
Vandaag een rijdag, willen we nog op Corsica geraken. Eerst trotseren we de prachtige Nufenenpas.

Aan de zuidkant van de Gotthardpas rijden we de snelweg op en aan de andere kant staan lange files, hier moeten we op de terugweg rekening mee houden! Na het saaie Milaan en de Po-vlakte, verlaten we de snelweg om in Pontrémoli een hapje te eten. Ruim anderhalf uur voor het vertrek van de boot van 19.00 zijn we aanwezig in Livorno. Het kopen van de tickets duurt wel even en de baliemedewerker maakt ook een vreemde fout, waardoor we op de terugtocht in Savona zullen aankomen.
Dankzij weer een voetbalwedstrijd (Duitsland – Ghana) en een paar leesboeken gaat de boottocht van Corsica ferries snel. Nog steeds geen wifi aan boord!

Zwemparadijs Corsica

Om 23.00 arriveren we in Bastia, waar we nog een stukje zuidelijker moeten voor een slaapplekje in een bos in de Castagniccia.

22 juni
Na een wandeling, rijden we naar de zee, het water is al lekker warm.

We moeten wat moeite doen om een ontbijtje te scoren en rijden dan een bergroute, smalle weggetjes kronkelen van het ene petieterige bergdorpje naar het andere. Bij de brug van San Gavino zwemmen we even in het ijskoude water. Omdat weer alle restaurants gesloten zijn, kopen we ergens vlees en salades en gaan op zoek naar een camping. Het wordt camping U Ponte Grossu, waar ook een terrasje is voor de wedstrijden van de avond. We leren de mensen om ons heen kennen en doordat het alcoholgehalte stijgt, weten we aan het eind precies wie met wie is en waarom hier. Of zoiets.

23 juni
Wakker met hoofdpijn dus, we kunnen maar niet echt op gang komen, rustdag? Goed idee!

Even voor zessen melden we ons weer in het kroegje voor Nederland – Chili: 2 – 0! We eten wild zwijn, ’t duurt even voordat we begrijpen dat met “piek” “pig” wordt bedoeld! Om 22.00 de volgende wedstrijd. De jongelui van de bediening hebben het rustig en doen kaartspelletjes. Een meisje vraagt heel beleefd aan Ton of ze hem mag zoenen! Ze heeft namelijk een spelletje verloren en moet “gestraft” worden.

Straf voor Ton

Ton vindt dit in het geheel geen straf, want het meisje is beeldschoon. Ze geeft hem een zoen op de wang. Volgens twee jongens was dat niet de afspraak, het moet op de mond! De arme Ton moet nogmaals de straf ondergaan. Even later moeten de twee meisjes elkaar in het decolleté zoenen. Als vervolgens de jongens eens dreigen te verliezen, moet nodig de keukenvloer worden gedweild, de lafaards. Het meisje vertelt nog aan Ton dat het geen straf was en we slapen weer heerlijk dankzij het ruisen van de beek…

24 juni
Na een koude frisse zwempartij en een roerend afscheid, trekken we weer verder. Ons favoriete restaurant Mandria vlak voor Solenzara is open, we genieten van een heerlijk driegangenmenu. Dan snorkelen we bij het strand van Canella, waar drie roofvissen een school sardientjes opjagen. In de beek achter het strand spoelen we het zout af.

Naturistencamping

Op naturistencamping U Furu gaan we alweer zwemmen op bovenstaande prachtige plek in een mooie beek. Deze plek is ongeveer 15 minuten lopen vanaf de naaktcamping. Op de camping zitten helaas nogal veel mieren, beneden bij het beekje lijkt het wat minder en we verkassen. In de schemering zie ik nog net een groot katachtig wezen door de beek wegschieten. Geen idee wat dat was!
We eten in het restaurant op de camping bij een vrolijke Afrikaanse vrouw die daar alles alleen doet. We herkennen het televisiekamertje van 8 jaar geleden, maar vanavond geen zin om te kijken.

25 juni
Gemakkelijk douchen op zo’n naaktcamping.

2x off-road route

Vandaag staat er een mooie 4×4 bergroute op ons programma: bij het dorp Pascialella rijden we omhoog, het is geen gemakkelijk pad maar wel vrij breed, zodat je kunt zoeken naar het beste rijspoor. We stoppen ergens voor een broodje en een wandeling. Verwachtingsvol rijden we verder maar stuiten al gauw op een probleempje: een rivier heeft met grof geweld de hele weg weggespoeld.

Dus weer terug en dan begint de dagelijkse zoekellende naar een geopend restaurant. We belanden op camping Kefano waar we dan maar zelf een prutje opwarmen. Ton wordt door een wesp in zijn tong gestoken en ’s nachts worden we door steekmuggen uit de slaap gehouden.

26 juni
De toegangsnaam met code voor wifi werkt maar op 1 apparaat en ook maar op 1 datum, dus we moeten weer nieuwe codes vragen bij de receptie. Dan een regenbuitje en onweer in de verte, de temperatuur blijft echter goed.
De route van vandaag voert ons langs een bijna 10 kilometer lange niet geasfalteerde bergroute, “‘l Ospedale via een bospad” staat er op een bordje aan de zuidkant van het gehucht Carbini. Het is een mooie route, goed te rijden, door een paar riviertjes, en we zien ook wilde zwijntjes.
In Zonza eten we een fantastisch driegangenmenu in een druk “L’ Auberge de Sanglier”.

Col de Bavella

Dan de schitterende col de Bavella:

We zien hier ook nog vlak langs de weg een boom die versmolten lijkt met de rotsen. Voorbij de camping van een paar dagen geleden, staan we nu aan dezelfde rivier op camping U Rosumaru, hier waren we ook in 2006 en er is nog steeds geen elektrisch. Wifi kost hier 3 euro voor een etmaal. Na een wandelingetje langs de rivier, kinderen springen van de hoge rotsen het diepe water in, kijken we Duitsland – V.S.

27 juni
Geen muggen, vliegen of mieren, heerlijk geslapen! Na het ontbijt in het restaurant, zwemmen we in het frisse water van de rivier en dan een warme douche. Bastia blijkt nog maar 110 kilometer en daar doen we ruim twee uur over. Dus mooi op tijd bij de haven, onze boot staat nog niet aangegeven. Dus we parkeren ergens in de schaduw en genieten nog even van deze enerverende stad, niet dus, want het is weer eens siësta-tijd en alles is dicht.

Dan nog ruim zes uur op de boot, lezen, wat eten… Er is wel wifi op deze boot maar dit kost 5 euro per uur!
Om 21.30 naderen we het vasteland, Savona dit keer. We willen vannacht nog door de Gotthardtunnel, maar of dat gaat lukken?
Nee dus, we slapen zo’n 60 km ten zuiden van deze tunnel op een parkeerplaats.

28 juni
Na een voorspoedige reis bekijken we bij onze Albanese vrienden Sala en Rrahim in Emmeloord de verliezersfinale Nederland – Brazilië. We winnen!

Nog meer genieten van Corsica? Lees hier ons reisverhaal Corsica zomer 2016.

Dit vind je misschien ook leuk