Home Routes4WD-routes Sveti Rok in Kroatië

Sveti Rok in Kroatië

door Chris

Sveti Rok is de naam voor de snelwegtunnel die hier in Kroatië het Velebitgebergte doorsnijdt. Vlakbij is namelijk een bergdorpje met dezelfde naam.

De Kroatische snelweg A1 van Zagreb naar Split doorkruist het kustgebergte met de Sveti Rok tunnel, gevolgd door een lange afdaling naar de kust met o.a. een ruime haarspeld. Het uitzicht is spectaculair!

4WD route Sveti Rok in Kroatië

Nog spectaculairder is de “oude weg”, de pasroute, die sinds de aanleg van de snelweg vrijwel niet meer wordt gebruikt.

Dan vermijd je de tunnel (deze ligt op een hoogte van minder dan 600 meter), en je volgt een schitterende onverharde pas-weg. Deze pas heet Mali Annan en is 1044 meter hoog. Deze al sinds 1832 bestaande gravelroute is ongeveer 30 km lang en was in de laatste oorlog in de frontlinie gelegen. Ga dus niet van het pad af, want er kunnen nog mijnen liggen!

Routebeschrijving: Als je deze route wilt rijden, ga dan bij afslag 14 (Sveti Rok) van de snelweg af. Na de tolpoortjes links en dan onder de snelweg door. Nu nog 1,2 km en dan rechtsaf. Dan na 4 km opnieuw onder de snelweg door. Nu nog 800 meter naar een vork, kies hier links. Sla dan na 1,3 km rechtsaf. Er volgt nu een bochtige route door het bos en geleidelijk stijg je tot de pashoogte van ruim 1000 meter.

Oorlogsmonument

Dan verandert het landschap dramatisch, de bomen verdwijnen en de rotsformaties worden steeds gekker. Vlakbij de hoge rotspunten, die men de Tulove Grede noemt, staat het monumentje van de jonge oorlogsheld Gavran.

Wij hebben bij dit monumentje overnacht maar het was wel erg winderig!

Daarna gaat het bergafwaarts met mooie haarspelden. De weg is en blijft echter goed, 4×4 is niet echt nodig, een beetje robuuste auto wel. En heel fijn: er staan muurtjes op de plekken waar het steil is!

Sveti Rok in Kroatië
Sveti Rok route
Sveti Rok route in Kroatië
uitzicht op het heiligdom, de snelweg en de Kornaten
onverharde bergpas in Kroatië
op de Sveti Rok route

Eenzaam Katholiek Heiligdom

Uiteindelijk kom je langs een Katholiek Heiligdom en even later rijdt je over de snelweg, waar deze uit de tunnel komt.

Vanaf hier is de route verder geasfalteerd. Je kunt hier echter de snelweg niet op en je moet verder afdalen richting slaperig stadje Obrovac gelegen aan de mooie Zrmanja rivier.

Tot slot de coördinaten (44.262460, 15.646824) van het monumentje voor Gavran:

Dit vind je misschien ook leuk