Home ReisverhalenBalkan, westelijk Albanië najaar 2012

Albanië najaar 2012

door Chris

In het najaar van 2012 gaan we weer naar Albanië. Snel naar het zuiden omdat het al 3 maanden zeer droog is en we willen de 128 km lange en moeilijke onverharde route via Kir naar de Theth-vallei rijden! Vanwege regen toch wat rustiger aan en eerst naar de Albanese rivièra. Uiteindelijk toch de route geprobeerd: we geven het na 9 kilometer al op! Via de kortere noordelijke route bereiken we toch Theth. En dan via o.a. Bosnische piramides naar huis.

♥ Route op kaart: klik hier voor een kaart van googlemaps met de locaties van de door ons bezochte campings (oranje), vrije overnachtingsplekken (paars), bezienswaardigheden (blauw), enkele fijne restaurants (groen) en goede zwemplekken (donkerblauw). Je kan ze aanklikken voor meer informatie.

Overnachting op een winderige pas

7 september
Ton: Chris komt vroeg thuis, bijna alles staat klaar, dus we kunnen wat vroeger weg dan gedacht. Om 14.30 rijden we al. De reis door Duitsland gaat zonder problemen, we vinden een bekend plekje bij Fulda. We gaan meteen slapen.

8 september
We zijn om 5 uur wakker en vertrekken meteen, lekker rustig op de weg. We zien de zon opkomen. Het wordt steeds drukker en als de borden “staugefahr” aangeven, volgt er een file, gehoorzame Duitsers! Wij kiezen een alternatieve route door de mooie omgeving.

Bij München weer dikke file. We ontwijken ook deze door mooie gele en rode weggetjes te nemen.
Op de camping van Hallein net over de grens met Oostenrijk is het erg warm, dus we zoeken een plekje in de schaduw.

We drinken Kaiser bier van de fabriek om de hoek en eten later in het restaurant. Het is vroeg donker en we gaan ook vroeg slapen.

9 september
Chris: Om 12.30 zijn we al bij de grens met Slovenië, we nemen een route die we al eens eerder hebben genomen, de Kroatische grens zijn we ook snel over. Even 150 km over de Kroatische snelweg tuffen richting Split en ja hoor, alweer poging tot oplichting bij het tolpoortje!

Een prachtige bergroute

Dan mogen we van de snelweg af! Bij afslag 14 begint een grotendeels niet geasfalteerde (maar zeer goed te rijden) bergpas van zo’n 30 km lengte over het gebergte Sveti Rok, de snelweg gaat hier met een bijna 6 km lange tunnel onder het massief door, dat een gedeelte is van het Velebitgebergte. Al gauw zien we een griezelig hoge uitkijktoren.

Dan door een bos omhoog naar de pas Mali Annan op 1044 meter hoogte. Aan de andere kant is de omgeving kaal en langs de weg staan veel oorlogsmonumentjes voor soldaten uit de recente oorlog. Dan zien we het prachtig gelegen herdenkingskapelletje van de in 1994 overleden oorlogsheld Gavran.

We bewonderen het waanzinnige uitzicht: enkele meren, de Kornaten, Murter en andere eilanden. De snelweg horen en zien we niet, maar die moet hieronder ook ergens lopen, waarna hij met een ruime “haarspeld” afdaalt naar de kust.

We kunnen hier wel overnachten, we zetten het busje pal tegen het muurtje zodat zelfs een enorme vrachtwagen nog kan passeren en planten onszelf op ons privéterras in de ondergaande zon.

Al gauw zien we in de ons omringende rotsen vele gezichten (o.a. Jezus en Hitler) en allerlei slapende mensen in de meest vreemde houdingen. Na zonsondergang gaat het wat waaien en trekken we sokken en truien aan. Toch rollen we om 21.00 alweer doodmoe ’t busje in, even in een vakantieritme komen….

Een heilige plek op de berg

10 september
’s Nachts waait het behoorlijk, we worden er af en toe gewoon wakker van. Om 7 uur alweer aan het koffie zetten achter het kapelletje, toch duurt het erg lang voordat het water kookt. Tijdens een wandelingetje ontdek ik dat het in de luwte van de bergwand nauwelijks waait, we staan echt op een winderige pas. We doen de rest van ons ochtendritueel dus een stukje verderop.

We zien beneden nu ook een Katholiek heiligdom liggen en daar gaan we een kijkje nemen. Een nieuw tempeltje staat vlakbij oudere fundamenten.

Nog een paar kilometer naar beneden en daar is de snelweg die hier uit de tunnel komt.

De weg is hier geasfalteerd maar we kunnen hier de snelweg echter niet op en rijden verder naar het aan de rivier de Zrmanja gelegen Obrovac.

We parkeren de auto en vinden de enige bankomaat van het dorp bij de brug, hij is echter leeg maar zal over tien minuten weer werken, dus eerst een lekkere kaasbürek en lekker slenteren door het stadje.

Vlak voor Benkovac is een grote markt, we zien een groepje mensen met een pas gekochte kast door een greppel gaan. Ton wil naar de mooie snorkelplek op het eiland Murter, maar hebben we de duikbrillen eigenlijk wel bij ons? We besluiten dat we er heen gaan als we de duikbrillen bij ons hebben en stoppen aan de kant van de weg: ja!

Onze lievelings snorkelplek

Op camping Kosirina op Murter is het nog best druk in deze tijd van het jaar en zelfs op onze via een moeilijk pad te bereiken achterafplek van de vorige keer, staat een camper! We vinden na enig zoeken een aardige plek en vertrekken naar het naturistische gedeelte van het strand. Heerlijk snorkelen in het warme zeewater: één geep een heel veel gestreepte vissen.

Het komend weekend gaat het dan toch na vele droge maanden regenen in de buurt van de Theth-vallei, dus die route gaan we toch even uitstellen, we hebben plots geen “haast” meer, voor zover je dat op vakantie kunt hebben…

11 september
Een hete dag, we snorkelen samen in de mooie baai, bij de punt zijn echt duizenden visjes! We zien rood koraal. Even afdouchen, het moeilijke pad afrijden en in Tisno eten we een bladerdeeghapje.
We rijden tot aan het eind van de snelweg bij Vrgorac, nog zo’n 150 km.

Al gauw rijden we Bosnië binnen. Lees maar verder op pagina 2.

Dit vind je misschien ook leuk